De 7 valkuilen van hooggevoeligheid

HSP / Hooggevoelig / Hoogsensitief of welke andere benaming dan ook, hooggevoelig houdt in dat iemand gevoeliger is dan anderen, hij of zij voelt wat anderen voelen, wat de omgeving voelt en soms zelfs wat de wereld voelt.
 
Als je hooggevoelig bent kan dat je enorm beperken, je kan er last van ervaren en als je niet weet hoe je ermee om kan gaan, kan je veel energie verliezen en jezelf volledig kwijtraken.
 
Ben jij hooggevoelig? Stap niet in deze 7 valkuilen:

1. Teveel zorgen voor anderen

Als je hooggevoelig bent, wil je graag dat een ander het goed heeft. Je wilt dat hij of zij zich goed voelt, gelukkig is en geen zorgen heeft. Dit stemt jouw hooggevoeligheid namelijk tevreden.

Jij voelt wat een ander voelt en jij voelt wat een ander ervaart. Een HSP-er zal dan ook zich in allerlei bochten wringen om voor een ander te zorgen, zodat uiteindelijk de HSP-er ook zelf zich goed voelt.

2. Prikkels niet afvoeren

Hooggevoelige mensen staan altijd ‘open’. Ze zien niet alleen wat er voor zich afspeelt, ze zien en voelen alles eromheen. Alle prikkels, of die nou van indrukken zijn die je van een ander krijgt, een bepaald televisieprogramma dat je kijkt, vele kleuren tegelijk, harde geluiden of kriebelkleding. Alles komt binnen als prikkel. Omdat HSP-ers niet vaak bij zichzelf stil staan en bij wat ze nodig hebben, vergeten ze vaak die prikkels af te voeren. Als je vaak genoeg prikkels afvoert, merk je dat er meer ruimte komt in jezelf, je meer energie hebt en je veel meer aankan.

3. Energieën van anderen als eigen voelen

Hooggevoelige mensen nemen, vaak onbewust, de energie van anderen over. Dat kan een persoon zijn met wie je praat of een bepaalde stemming of sfeer in een groep.

Als een HSP-er teveel openstaat neemt zij al die energieën in zich op en kan ze zelfs denken dat dit haar energie is.

Het gevolg? Overprikkeling, oververmoeidheid, stemmingswisselingen en stress. Het is daarom als hooggevoelige belangrijk dat je je afsluit voor de energieën van anderen. Dat kan je eenvoudig doen door bijvoorbeeld de juiste aromatherapie te gebruiken of een bepaalde edelsteen bij je te dragen.

4. Je hooggevoeligheid niet serieus nemen

Als je nog niet bekend bent met hooggevoeligheid en de kenmerken ervan of je denkt dat jij dat toch niet hebt, terwijl het toch echt wel zo is, loop je jezelf volledig voorbij.

Je begrijpt dan niet wat jouw hooggevoeligheid nodig heeft of beter gezegd, wat jij nodig hebt. In een andere blog schrijf ik over de kenmerken van hooggevoeligheid. Vaak vallen de puzzelstukjes bij iemand op zijn plek als ze zich herkennen in de kenmerken.

Twijfel je of je hooggevoelig bent? Lees dan zeker deze blog en herken je de kenmerken? Dan bén je hooggevoelig en daar is echt niets mis mee, je moet er alleen mee leren omgaan.

5. Je laten beïnvloeden door anderen

Zoals geschreven ben je als hooggevoelige vatbaar voor de energie van anderen, maar je bent ook vatbaar voor de gedachten en de mening van een ander.

Als jij niet zelfverzekerd en overtuigt bent van jezelf, dan kan een ander jou gemakkelijk overhalen. Overhalen om dingen te doen die je eigenlijk niet wil, je anders laten denken over iets waar jij toch echt wel uit was en zelfs je laten twijfelen aan jouw eigen mening, gevoelens en gedachten.

Als jij niet zelfverzekerd en overtuigt bent van jezelf, kan een ander jou gemakkelijk overhalen om dingen te doen of voelen die je niet wil.

6. Je gevoel blokkeren

Hooggevoelige mensen voelen veel meer dan anderen. En dat kan soms beangstigend zijn. Zo beangstigend dat het kan voorkomen dat je volledig op slot gaat. Dat je onbewust besluit om niet meer te voelen, zodat je ook geen pijn en ellende meer hoeft te voelen.

Dit is een enorme valkuil. Want alle negatieve gevoelens die je probeert niet te voelen stapelen zich op in je onderbewuste, totdat je emmer echt vol is. Dan komt het eruit, en dat moment is heftig.

Het kan zorgen voor veel stress, depressieve of wanhopige gedachten en zelfs een volledige burn-out. Sta jezelf toe om te voelen en leer om te gaan met negatieve gevoelens. Het is raadzaam om hierbij een professional in te schakelen, zoals een coach of therapeut die jou begeleid hoe je al deze gevoelens kunt verwerken en loslaten.

7. Je hooggevoeligheid als last zien

Hooggevoeligheid is geen last. Ja, het kan zo voelen als je niet weet hoe je ermee om moet gaan. Maar hooggevoelig zijn is eigenlijk heel erg KRACHTIG.

Hooggevoelig zijn en hiermee op de juiste manier omgaan, kan jou ontzettend veel brengen in het leven, kan jou helpen de juiste keuzes voor jezelf te maken en kan je ondersteunen bij het leven in jouw KRACHT.

Wil jij leren hoe je met je hooggevoeligheid om kunt gaan? Hoe je vrij kan komen van energieën van anderen en weer volledig tot jezelf kan komen? In veel van de online trainingen / werkboeken zit informatie over hooggevoeligheid. Wil je samen met mij aan de slag? Bekijk het 1-op-1 traject of neem contact met mij op via laura@leveninmijnkracht.nl om de mogelijkheden te bespreken.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *